FANDOM

Tijdlijn
1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Afwezig Nevenpersonage: Jo Hens

Volledige naam Niko Schuurmans
Bijnaam
Geboren op
Leeftijd
Gestorven op
Beroep Barman
Relatie
Relatievorm

NikoSchuurmans
Niko Schuurmans werkt in de Jan & Alleman.

StamboomHEADER

StamboomLegenda
StamboomLijn
StamboomNikoSchuurmans

AlgemeenHEADER JoHensTijd Niko is geëvolueerd van lastpost waar iedereen een hekel aan had tot sympathieke hardwerkende loverboy waar iedereen bevriend mee wil zijn. Pierrot maakt als straathoekwerker kennis met Niko en zijn bende. Hij zorgt ervoor dat ze een basketbalterrein krijgen. Daar kunnen ze hun agressie kwijt. Niko laat zich niet zomaar inpalmen. Als leider van de bende maakt hij het Pierrot heel moeilijk. Tot Pierrot bij een huisbezoek ontdekt dat Niko een getalenteerde muzikant is. Pierrot weet een muziekgroepje rond Niko op te bouwen. Het haalt Niko van straat. Na het opdoeken van het muziekgroepje zoekt Niko een nieuwe bezigheid. Liefst iets dat geld opbrengt. Hij grijpt zijn kans als hij in de Jan & Alleman mag werken. Niko maakt zich al gauw heel sympathiek bij de klanten. Jan denkt dat hij hem goed in de hand moet houden, maar eigenlijk weet Niko perfect hoe hij de dingen moet aanpakken. Het klikt goed met Jan, zolang die Niko maar niet te veel commandeert. Autoriteit en gezag kan Niko niet verdragen. In de Jan & Alleman leert hij Mieke beter kennen, het begin van een mooie relatie. Maar die relatie liep ten einde nadat Niko gevoelens kreeg voor Evy. Nu zijn Niko, Mieke & Evy alle drie single, maar intussen hebben de drie weer een intense vriendschap opgebouwd.

FamiliaalHEADER Niko heeft een halfbroer Steve, langs vaders kant. Na de geboorte van Niko is zijn vader naar Griekenland vertrokken en hij heeft daar een nieuw gezinnetje gesticht. Jaren later kwam Steve plots naar België om aan Niko te vertellen dat hun vader overleden is. Ook Steve is intussen overleden.

CarrièreHEADER Vroeger hing Niko wat rond op het basketbalplein met zijn vrienden. Pierrot startte samen met hem en Malika een bandje op. Nadat 'The Project' werd opgedoekt nam Niko zijn kans en begon hij als cafébediende bij de Jan & Alleman te werken. Daar werkt hij nu nog steeds, en het bevalt hem.

VerhaallijnHEADER Seizoen 22HEADER

MiekeVandenBosscheSeizoen22 (1)
Steve redt Mieke en Niko van gangster Glenn.
Steve redt Mieke en Niko van gangster Glenn en redt zo hun leven. Niko en vooral Mieke zijn Steve enorm dankbaar. Omdat alle problemen met Glenn achter de rug zijn boekt Niko een reis naar Ibiza. Ze vertrouwen het huis aan Steve toe en vragen Evy om een oogje in het zeil te houden. Wanneer ze terugkomen, blijkt de zetel van Mieke er niet meer te staan. Deze was kapot nadat Steve een feestje had gegeven en er iemand was op gaan dansen. Vooral Mieke was aan die zetel gehecht omdat ze hem van Morganne gekregen had. Ze zorgt uiteindelijk voor een nieuwe zetel, en Steve voor het geld. Laater vind Niko dat Steve eens werk moet zoeken. Steve twijfelt eerst, maar zoekt daarna een job. Na enkele jobs heeft Steve nog altijd niet gevonden wat hem echt ligt. Mieke brengt Steve op het idee reisorganisator te worden. Steve heeft zijn roeping gevonden en maakt er meteen werk van. Mieke helpt hem enorm veel en schiet hem zelfs €2.000 voor. Even later gaat Niko de hotels checken in Bulgarije en ondertussen blijven Steve en Mieke alleen thuis. Steve is ondertussen verliefd geworden op Mieke, en profiteert ervan dat Niko er niet is. Mieke snapt Steves nuances niet en denkt dat er niets aan de hand is. Wanneer Niko terug thuis komt, blijkt dat er nog 50 extra mensen hebben geboekt en er dus iemand extra moet meegaan om de mensen te begeleiden. Aangezien Niko geen verlof krijgt, zal Mieke meegaan naar Bulgarije. Daar vertelt Steve haar dat hij gevoelens voor haar heeft. Mieke schrikt even, maar zegt Steve dat ze toch bij Niko blijft. Steve blijft avances maken waardoor Mieke een afkeer krijgt van Steve. Uiteindelijk zorgt Mieke ervoor dat Steve verhuist naar Niko's leegstaand studentenkot. Snel daarna wordt Mieke gestalkt. Dat begint met onschuldige verkeerd verbonden telefoontjes, maar dit draait uiteindelijk uit tot enorm gestalkt, waarbij zelfs doodsbedreigingen. Mieke is ervan overtuigd dat Steve de stalker is, maar Niko blijft het voor Steve opnemen 'zolang er geen bewijzen zijn'. Daardoor stelt Mieke Niko een ultimatum voor: Mieke of Steve. Niko probeert de vraag te ontwijken en Mieke zet hem aan de deur. Mieke ziet het niet meer zitten en breekt de kerstboom reeds af op oudejaarsavond. Ze was van plan om oudejaarsavond alleen thuis te vieren, maar Jan verplicht haar de kerstboom weer te vervolledigen en oudejaarsavond in de KomEet te vieren. Daar is ook Niko. Niko & Mieke praten weer met elkaar, maar alles is niet helemaal in orde. Mieke krijgt plots een sms van een onbekend nummer waarin 'Ik maak u kapot!' staat. Ze zit alleen thuis en belt haar broer Bart op, die met haar naar de Jan & Alleman gaat. Wanneer ze weer naar huis willen vertrekken komen opeens Niko & Steve samen binnen, en daar trekt Mieke haar conclusies uit. De dagen daarna wil Niko een verzoening tussen Mieke & Steve. Niko nodigt Mieke uit in de Jan & Alleman voor een gesprek. Dat gesprek loopt helemaal anders af dan verwacht. Steve loopt in zijn woede naar buiten. Niko gaat hem achterna en probeert hem tegen te houden. Steve wordt overreden. Niko's wereld stort in. Hij regelt de begrafenis en vraagt Mieke om te komen, maar zij weigert. Op de begrafenis geeft Niko een emotioneel pleidooi. Wanneer Niko zijn studentenkot gaat opruimen, waar Steve even gelogeerd heeft, ontdekt hij een kistje. Hij belt Mieke meteen op en gaat naar haar met het kistje. Mieke had dus gelijk, het kistje bewijst dat Steve de stalker was. Niko & Mieke maken het weer goed. Niet veel later vragen Evy en Jana aan Mieke of ze het goed zou vinden dat Niko de donor wordt van hun kindje. Mieke twijfelt en zegt uiteindelijk toe, hoewel ze er niet helemaal achterstaat. Evy vraagt het ook aan Niko en na lang aarzelen gaat deze akkoord. Mieke gaat later met Jana praten over haar twijfels bij het donorschap van Niko. De weken gaan voorbij en Evy en Niko hebben zelfs stiekem seks, want zo zou Evy sneller zwanger geraken. Niko beseft dat hij Mieke de afgelopen weken verwaarloosd heeft en hij onderneemt actie. Maar Mieke krijgt iets in de gaten en ze wil van Niko weten wat er precies geweest is tussen hem en Evy. Ze wil dat hij even afstand neemt van haar en heeft het moeilijk wanneer Evy in de buurt van Niko komt. Mieke wordt steeds jaloerser op Evy en probeert Niko te verwennen. Ze krijgt meer en meer in de gaten tot ze Niko & Evy opeens betrapt. Niko komt tussen twee vuren te staan: Mieke of Evy. Niko weet absoluut niet wie te kiezen en Mieke stelt voor een driehoeksverhouding te starten. Dit houdt niet lang stand en uiteindelijk loopt alles slecht af: Mieke, Niko én Evy zijn alle drie single. Eerst besluit Evy een punt te zetten achter haar relatie met Niko en blijken Mieke & Niko gelukkig te zijn, maar voor Mieke is haar relatie met Niko niet meer hetzelfde en ook zij besluit om achter haar relatie een punt te zetten. Mieke lijkt het goed te verwerken en ze is opnieuw gelukkig. Maar ook tussen Evy & Mieke is de vriendschap helemaal voorbij. Na enkele tevergeefse pogingen lukt het Niko toch om de twee te verzoenen en ontstaat er terug een hechte vriendschap tussen de twee. Evy gaat zelfs bij Mieke inwonen.

ExtraHEADER

AfbeeldingenHEADER

NikoSchuurmans
Aflevering5051-03 Aflevering5052-01 Aflevering5055-08 Aflevering5055-09